Στο άκουσμα της λέξης καλοκαίρι το μυαλό σκέφτεται αμέσως, θάλασσα, μπάνια, ξεκούραση,
διακοπές. Σχεδόν κανείς δε θέλει να κάνει μαθήματα και να διαβάζει, ιδίως τα παιδιά. Πολλές
φορές σκεφτόμαστε: «Καλοκαίρι είναι, ας μη το ζορίσω, ας παίξει, θα το δούμε από
Σεπτέμβρη».
Το καλοκαίρι τα παιδιά έχουν πολύ ελεύθερο χρόνο, καλύτερη διάθεση και περισσότερη
όρεξη. Αυτό μπορεί να λειτουργήσει προς όφελος τόσο του παιδιού όσο και των γονέων αφού
τα παιδιά που χρειάζονται λογοθεραπεία είναι καλύτερα να την ξεκινούν πριν την έναρξη του
σχολικού έτους για να μη ζοριστούν με το βεβαρημένο πρόγραμμα μετέπειτα. Κυρίως, για τα
παιδιά που θα πάνε τώρα Α’ Δημοτικού, είναι σημαντικό πριν την έναρξη φοίτησης να έχουν
αντιμετωπίσει τυχόν δυσκολίες στο λόγο τους ώστε να μπορούν να ανταπεξέλθουν με επιτυχία
στα μαθήματα και τις σχολικές τους υποχρεώσεις.
Διακοπές μεγάλου χρονικού διαστήματος ίσως επηρεάσουν την απόδοση του παιδιού και
μπορεί να δυσκολέψουν τη σχολική τους ετοιμότητα, ειδικά όταν οι δυσκολίες επιμένουν.
Ωστόσο, σε καμία περίπτωση τα παιδιά δεν πρέπει να στερούνται το παιχνίδι, και χρόνο
χαλάρωσης έτσι ώστε να έχουν δυνάμεις για νέες προσπάθειες από Σεπτέμβρη.
Ας δούμε μερικές συμβουλές για παιχνίδια που φαίνονται πιο διασκεδαστικά και συγχρόνως
βοηθάνε τα παιδιά να αναπτύξουν ή να δατηρήσουν τις ικανότητες τους κατά τη διάρκεια
των διακοπών τους:
o Μπορείτε να δουλέψετε το υλικό που δίνεται στο παιδί από τον θεραπευτή (π.χ Αν το
παιδί έχει ξεκινήσει πρόγραμμα λογοθεραπείας για τη σωστή άρθρωσή του, ο
γονιός μπορεί να ανατρέξει στο υλικό από την αρχή της χρονιάς και να βοηθήσει το
παιδί να κάνει επανάληψη των ήχων και τα φωνημάτων τα οποία έχει δουλέψει,
σύμφωνα με τις συμβουλές του λογοθεραπευτή).
o Διαβάζεται στα παιδιά (π.χ. Στη διαδρομή με το αυτοκίνητο μπορείτε να διαβάζετε
τις ταμπέλες και μετά από λίγη ώρα να ζητάτε από το παιδί να σας πει τί έγραφε,
κατά τη διάρκεια ανάγνωσης ενός παραμυθιού κάντε ερωτήσεις, και συγκεκριμένα
τα 4 «Π», δηλαδή “Ποιος”, “Πού”, “Πότε”, “Πώς” ή ζητήστε από το παιδί να
προβλέψει τη συνέχεια ή το τέλος.
o Κατονομασία και ανάκληση αντικειμένων/ζώων/φρούτων κ.α. (π.χ. «Ποιος μπορεί να
βρει 5 λέξεις με τον ήχο /ρ/;», «Τα περισσότερα αντικείμενα που χρησιμοποιούμε
στην παραλία;» κ.τ.λ.).
o Παιχνίδια περιγραφής για την εξάσκηση της μνήμης αλλά και της δεξιότητας
αλληλουχίας-προσοχής (π.χ. να θυμηθούν τη μέρα που πέρασαν από το πρωί μέχρι
το βράδυ, επιλογή ενός αντικειμένου και περιγραφή του με σκοπό να το μαντέψει το
άλλο άτομο κ.τ.λ.).
o Κάντε δημιουργικές δραστηριότητες (π.χ ζωγραφική, πλαστελίνες, παιχνίδια στην
άμμο κ.α.).
o Παίξετε περισσότερα επιτραπέζια και μειώστε τα ηλεκτρονικά παιχνίδια.
o Αλληλεπίδραση με άλλα παιδιά!!!!!!
Υπάρχουν πολλές δραστηριότητες που μπορούν να βοηθήσουν. Δεν χρειάζεται πολύ ώρα για
εξάσκηση. Μερικά λεπτά της ώρας σε συνδυασμό με θετική ενίσχυση και επιβράβευση είναι
πολύ αποτελεσματικά.
ΚΑΛΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ΣΕ ΟΛΟΥΣ!
Άννα Ταλιαδώρου
Λογοπαθολόγος Εγγεγραμμένη μέλος του Συλλόγου Λογοπαθολόγων Κύπρου (ΣΥΕΛΚ)
Παροχή Υπηρεσιών μέσω του Γενικού Συστήματος Υγείας
Τηλέφωνο: 96 66 34 66
Διεύθυνση: Αρχιμήδους 4,Στρόβολος, 2018, Λευκωσία
E-mail: mindupspeechtherapy@gmail.com