Ευκαιρίες Γλωσσικής Ανάπτυξης μέσα στο σπίτι για τα μικρά παιδιά

Share This Post

 Η ζωή όλων το τελευταίο διάστημα δέχεται μεγάλες αλλαγές ανατρέποντας τις συνήθειες και την καθημερινότητά μας. Η πανδημία του κορωνοϊού, όπως και η καραντίνα ανάγκασε ξαφνικά τα μικρά μας παιδιά να έρθουν αντιμέτωποι με μία νέα πραγματικότητα. Παρόλο που τα μέτρα σιγά σιγά αποσύρονται, τα παιδιά εξακολουθούν να παραμένουν αρκετές ώρες στο σπίτι και περιορίζονται από τους συνήθεις τρόπους κοινωνικοποίησης και μαζί τις ευκαιρίες για γλωσσική ανάπτυξη. Ωστόσο, τα πιο απλά πράγματα κάνουν τη διαφορά άρα δεν υπάρχει λόγος να αγχώνεστε. Οι λεκτικές ευκαιρίες είναι παντού.

Ας δούμε πώς μπορούμε να καλύψουμε αυτό το κενό, και να αξιοποιήσουμε αυτές τις αλλαγές προς όφελος μας ενεργοποιώντας τα μικρά παιδιά να επικοινωνήσουν μαζί μας.

Δημιουργούμε ευκαιρίες για γλωσσική ανάπτυξη:

• Περιμένουμε το παιδί να ζητήσει με οποιοδήποτε τρόπο μπορεί αυτό που θέλει πριν του το δώσουμε (να δείξει, να κάνει βλεμματική επαφή, να κάνει λεκτική προσπάθεια). Αυτό, μπορεί να γίνει με τα παιχνίδια του, με το φαγητό του κλπ.

• Αφήστε το παιδί να ψάξει για να βρει τα παιχνίδια του . Βάζουμε τα παιχνίδια του κάπου που δεν μπορεί να τα φτάσει ή μέσα σε κλειστά κουτιά τα οποία ωστόσο είναι διάφανα για να φαίνεται το περιεχόμενο.

• Κατά τη διάρκεια κατανάλωσης κάποιου από τα αγαπημένα του σνακ δεν δίνουμε στο παιδί όλο το φαγητό μέχρι να αναγκαστεί να ζητήσει κι άλλο. Ενισχύουμε με τη δική μας ολοκληρωμένη λεκτική επικοινωνία τη δική του προσπάθεια (π.χ. Τί θέλεις; Θες κι άλλη σοκολάτα; Πάρε κι άλλη σοκολάτα. Να, σου δίνω κι άλλη σοκολάτα!).

Οθόνη: Η οθόνη δεν είναι εχθρός μας αν χρησιμοποιείται σωστά, αντιθέτως μπορεί να γίνει βοηθητική για τη γλωσσική εξέλιξη/ ανάπτυξη του παιδιού μας. Βλέπουμε μαζί με το παιδί την αγαπημένη του σειρά και σχολιάζουμε τι βλέπουμε, πώς είναι και πώς νοιώθουν οι χαρακτήρες, συνδέουμε ήχους που ακούμε με συγκεκριμένες έννοιες («γαβ-γαβ», ο σκύλος κάνει γαβ-γαβ.).

Τραγούδια: Ακούγοντας τραγούδια εκθέτουμε το παιδί μας σε νέο λεξιλόγιο και το βοηθούμε να μιμηθεί ήχους και κινήσεις με το σώμα και τα χέρια του. Βάζουμε τραγούδια που συνδυάζονται με κινήσεις/χειρονομίες τις οποίες θα μιμηθούμε κι εμείς προς το παιδί (π.χ. Αχ κουνελάκι, Το κοκοράκι, Η κουκουβάγια, Χαρωπά τα δυο μου χέρια κτλ.).

Διαβάζουμε παραμύθια:

Διαβάζουμε μαζί με το παιδί, χωρίς αυτό απαραίτητα να σημαίνει ακολουθία του γραπτού κειμένου. Μπορούμε απλώς να περιγράφουμε μία εικόνα στο παιδί μας, κάνοντας ερωτήσεις, ενθαρρύνοντας την κατονομασία και την αναγνώριση οικείων του αντικειμένων. Λέμε το όνομα του πρωταγωνιστή, ποιοί είναι σε κάθε σελίδα, πού βρίσκονται, τί κάνουν, τί γίνεται μετά στην ιστορία, τί άλλο υπάρχει στην σελίδα κλπ.

Κοινές Δραστηριότητες:

Κατά τη διάρκεια καθημερινών δραστηριοτήτων όπως:

• όταν κάνουμε μπάνιο το παιδί ονομάζουμε τα μέλη του σώματός του και λέμε τί κάνουμε με αυτά (π.χ. Αυτή είναι η μύτη σου. Με τη μύτη μυριζόμαστε. Μπορείς να μυρίσεις το σαπούνι).

• όταν μαγειρεύουμε περιγράφουμε τη διαδικασία έτσι ώστε να βοηθήσουμε το παιδί να συνδέσει το αντικείμενο με την πράξη. Στην αρχή το κάνουμε εμείς κι όσο αναπτύσσει τον προφορικό του λόγο θα το κάνει και εκείνο μόνο του.

Ενισχύουμε τη δημιουργικότητα:

Φτιάχνουμε κάτι όμορφο και δημιουργικό μαζί με το παιδί μας, βοηθώντας το ταυτόχρονα να αναπτύξει τον προφορικό του λόγο. Για τα μικρά μας παιδιά αυτό μπορεί να είναι μία ζωγραφιά, πλαστελίνες, τουβλάκια κλπ. Ενισχύουμε περιγράφοντας τί θα κάνουμε, πώς θα το κάνουμε, τί υλικά θα χρησιμοποιήσουμε, τί χρώματα θα βάλουμε κλπ.

Να θυμάστε:

Ενθαρρύνετε, επαινέστε, απαντήστε, ενισχύστε όλες τις προσπάθειες για ομιλία!!

Καλή επιτυχία, δύναμη και υπομονή!

Άννα Ταλιαδώρου

Λογοπαθολόγος

Διεύθυνση: Αρχιμήδους 4,Στρόβολος, 2018, Λευκωσία

Τηλέφωνο: 96 66 34 66

E-mail: mindupspeechtherapy@gmail.com

Περισσότερα...